スポーツ界でのジェンダーの壁をぶち壊したのはやっぱりNIKEでした。#sports #gender #NIKE

Posted on

 

Old_Nike_logo

Hey babes!

 

 

今日ファッションニュースを読んでいたら面白い記事を発見。

 

日常生活でも、スポーツ界でも同じことだとおもうけど、女性の社会的地位っていうのは今では考えられないほどもともとは低くて、何をするにも男性が優位かつ社会的なパワーを持っていたっていうのは常識でわかるとおもう。だけど、昔よりは改善してるとはいえど、2015年になっても例えばニュースで「マタハラで退職させられた」とか「管理職レベルの女性が一人もいない」とかいうことが問題視され続けているのが現状。

 

それはファッション界でもスポーツ界でも同じだということが言えちゃうのがとても悲しい。ファッションでも、やっぱり大きなブランドのデザイナーは男性が多かったり。出版社の編集長は男で、副編集長が女、だったり。あえてじゃないのかもしれないけど、結構気になる。スポーツは男のものだ!って雰囲気はまだまだあるし、女性チームより男性のサッカー、バスケ、その他スポーツ全て男性チームがメインなスポーツがほとんどだよね。(なでしこだったり、日本女子バレーはだからすごいとおもう。盛り上がってるから。)

 

潜在意識的にやっぱり男性が優勢っていうのが遺伝子レベルで組み込まれていることだから、本当に意識的に変えていかないとなかなかこれって改善されないんだよね、きっと。

 

 

 

I was reading an article on Fashionista.com and had a little thing on my mind to share with you guys. It’s all the same in any kind of world people live in – our daily lives, sports industry, fashion industry….. that women were treated as an inferior to men. Men had the bigger power in society and this is the truth. It seems like the gender gap has been narrowed and women are being treated well at work and at home, but still, even in 2015 there are still news on air about “a company that has no female manager” or “women being fired because she got pregnant or any other kind of discrimination against women. It’s the same in the fashion industry- Many of the big maison brands’ designers are men. Tons of Editor-in-Chiefs of a leading magazine are men, even though their main readers are women. Same in sports industry. People tend to focus on male team rather than female team ( although I’m proud to say that in Japan, female soccer team “nadeshiko Japan” and women’s volleyball are very popular in Japan!). It is implanted to our unconscious minds that men are the dominant, powerful ones and therefore the only way we can change this inequality is by TRYING HARD.

 

 


 

 

 

今回ニュースで取り上げられていたのが、NIKEの新たな取り組み。

 

アメリカでは、1997年からWNBA(Women NBA)がスタートしているけど、メインストリームのネットワークで放送するところまでには至ってないっていう現状があって。注目度が低いからこそ、ネックになってくるのはスポーツウェアのラインがほとんどないってところだったそう。

 

スポーツのメガブランドとして君臨してるNIKEでさえも、今まで女性バスケットボール選手のラインは作っていなかったの。

 

 

The news I read was about NIKE’s new move. In 1997, WNBA has begun but ever since it did it is having difficulty to air it on national broadcast. Because there are little people who are actually watching them play, they have smaller choices of sports wear. Even NIKE, a huge international corporation didn’t have a clothing line for female basketball player…. until now.

 

20140731_Storm_v_Fever_0753

 

専用のバスケットボールのウェアがないっていうことは、体のパフォーマンスをマキシマイズするウェアの研究もなされてないっていうことで、男性チームに比べてパフォーマンスが低い。そんなことも、女性バスケ選手は問題視していたらしい。うん、確かにその通りだよな。

 

女性バスケ選手用ラインのデザイナーももちろん女性。名プレイヤー、Elena Delle Donne他3名のプレイヤーと、コネティカット大学の女性バスケットボールチームの協力を経てこのラインが誕生したんだって。作る側も、着る側も女性のこのラインはスポーツ界にとって、ファッション界にとってとても大きなステップなんじゃないのかなと思った。

 

 

 

Since they didn’t have the best sports wear, it was difficult for the players to maximize their performance. No clothing line means no research. Nobody was designing their sports wear with intellects and the desire to improve their performance. This has been taken very seriously among female basketball players. Now, NIKE has launched a new female basketball player line and the designers are of course women. Elena Delle Donne and 3 other famous basketball players and the Connecticut University’s female basket ball team has worked together in order to make this line. The people who are going to be wearing these clothes are women, and the people who made these clothes are women- which I think is a huge step in fashion industry as well as sports industry.

 

 

 

WMNS-ELITE-TANK-807166_065_A WMNS-ELITE-45-SHORT-807167_480_A  W-ELITE-STOCK-LS-SHOOTER-683342_106_A

WMNS-NIKE-HYPERDUNK-2015-TB-749885_001_A_PREM

 

大きなブランド、大きな会社がこのような目に見える取り組みをすることが一番私たちに届く方法であると思うし、どんなに小さなステップだと思えても、その一歩が意外と多くの人の考え方や意識を変えることになるんだって思うの。現に、ただファッションニュースを読んでいて、いいな!って思っただけでりさはこうやって次の「私のブログ読者さんたち」にシェアできてるんだから。

今まで気にしてなかったことを気にしてみる。自分の生きてる世界がどんな世界なのか、どんな幸せがあってどんな不幸があるのか、今までの社会ってどんなんだったのか、何が問題なのか、そういうことを考えてみるきっかけってどこにでもあると思う。りさの場合は、そういうことをファッションを通じて気づかされたり考えさせられたりすることが多いんだ。きっと、ファッションが自分の好きな分野で、ファッションに関連することと接触する機会が多い分、そうなんだと思う。

 

とにかく、こういった取り組みって本当に一女性として嬉しい!

こういうメガブランドが女性の地位向上に努めて取り組むことによって、社会にも影響を及ぼしていってほしいなと願うりさでありました。

 

 

Big companies and brands can really give a huge impact on us and even if the step seems like a baby tiny step, that doesn’t mean it has no impact at all. Look at me. I just read an article about NIKE’s new line launch and now I’m sharing that with you guys. Thinking about things that you’ve never thought of, looking at what the world you live in is actually like, what the happiness is in this world and what discrimination are people going through, what the problems are in this society….. just start thinking about it. For me, it makes me think about the society I live in and the issue of it through fashion because fashion is what I like and what I spend most of my time engaging in. Anyhow, I’m very happy to have read this and I hope mega brands like this will take steps to improve women’s societal status and keep influencing our perspectives.

 

 

Thanks for reading!

 

Love,

 

Lisa

 

 

新しくフォローしてくれた子ありがとう♡

2700人突破!

是非フォローしてね♪

Instagram: @lizzy718

↑CLICK&JUMP↑

スクリーンショット 2015-07-24 12.54.14

ファッション関連のツイート、 主にしてます!

りさがTumblrでリブログしてる写真もTwitterで見られるから是非フォローしてね♪

Twitter: @lishy_eng

SNAP BATTLE中!

♡くれたら嬉しいです;))

スクリーンショット 2015-04-06 0.20.11

#OOTD QUEENはこちらからジャンプ。

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

https://youtu.be/p1BrjOgaVIE


コメントを残す

メールアドレスが公開されることはありません。 * が付いている欄は必須項目です

◀ このブログのトップページへ